محورهای جشنواره محور آموزشی


این محور متشکل از سه زیر محور به شرح زیر است:
1. جایزه دانشجوی برتر آموزشی

این جایزه به دانشجویی تعلق می­گیرد که بر اساس شواهد و مستندات ارایه شده توسط خود او دارای عملکرد برتر آموزشی باشد. هر چند تعاریف مختلفی برای مفهوم برتری آموزشی وجود دارد که فرد داوطلب می تواند با ارایه مستندات مربوط در صدد کسب این جایزه برآید اما مهم ترین مصادیق مورد نظر هیات داوران برای تعریف دانشجوی برتر آموزشی را می توان به شکل زیر جمع بندی کرد:

  1. وضعیت شاخص تحصیلی:
  • کسب رتبه های برتر در زمان ورود به مقاطع تحصیلی
  • کسب معدل بالا در طول دوره تحصیل
  • رشد معنادار و ماندگار در معدل دوره تحصیلی
  • کسب رتبه های برتر در آزمون های دانشگاهی و کشوری
  •  
  1. حسن شهرت در اخلاق پزشکی و رفتار حرفه­ای
    • عدم مشروطی و مردودی در دوره تحصیل
    • نداشتن پرونده در کمیته­ های انضباطی
    • عدم سوء رفتار در دوره تحصیل
 
 
موارد قابل توجه:
  1. باید توجه داشت که کسب هر کدام از این موارد الزاماً به معنای برنده شدن در این جایزه نبوده و ترکیبی از این موارد که نشان دهنده برتری نامزد کسب این جایزه است مورد توجه هیات داوران قرار می گیرد. 
  2. حسن شهرت در اخلاق پزشکی و رفتار حرفه ای به عنوان شرط ورود به رقابت بوده و مبنای مقایسه نمی­باشد. ملاک تعیین حسن شهرت تایید دانشکده مربوط می باشد.
  3. امتیاز دهی صرفاً در قالب شاخص­های اعلام شده صورت می گیرد و عوامل دیگر در داوری دخالت ندارند.


2. جایزه دانشجوی منتور برتر/دانشجوی فعال آموزشی
این جایزه به دانشجویی تعلق می­گیرد که بر اساس شواهد و مستندات ارایه شده توسط خود او دارای فعالیت­های غیر درسی و آموزشی باشد. هر چند تعاریف مختلفی برای مفهوم فعالیت­های غیر درسی وجود دارد که فرد داوطلب می تواند با ارایه مستندات مربوط در صدد کسب این جایزه برآید اما مهم ترین مصادیق مورد نظر هیات داوران برای تعریف دانشجوی منتور برتر/ دانشجوی فعال آموزشی  را می توان به شکل زیر جمع بندی کرد:
  1. فعالیت­ها:
  • منتور آموزشی
  • آموزش به دانشجویان سال پایین
  • عضویت در کمیته‌­های دانشجویی
  • عضویت در مرکز رشد استعدادهای درخشان
  • چاپ مقاله آموزشی در رشته تحصیلی
  • شرکت در همایش­ها و کنگره­ها با ارائه مقاله و پوستر
  • تحصیل همزمان در دو مقطع تحصیلی
 
موارد قابل توجه:
  1. باید توجه داشت که فعالیت در هر کدام از این موارد الزاماً به معنای برنده شدن در این جایزه نبوده و ترکیبی از این موارد که نشان­دهنده برتری نامزد کسب این جایزه است مورد توجه هیات داوران قرار می گیرد. 
  2. امتیاز دهی صرفاً در قالب شاخص­های اعلام شده صورت می گیرد و عوامل دیگر در داوری دخالت ندارند.
  3.  
3. نوآوری و دستاورد برتر آموزشی
این جایزه به دانشجویی‌ تعلق می­گیرد که در دوره تحصیلی خود با فعالیت در زمینه آموزش علوم پزشکی توانسته است نوآوری مشخصی به اجرا در آورد. ارایه این محصول می­تواند در قالب­های مختلف از جمله مقاله، کتاب تالیفی، پایان نامه یا بسته مولتی مدیای آموزشی باشد. نکته مهم این است که کلیه این نوآوری­ها باید در حوزه آموزش علوم پزشکی (مشتمل بر برنامه­ ریزی آموزشی، ارزشیابی آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، مدیریت و رهبری آموزشی و روش­های یاددهی – یادگیری) باشد. برای موفقیت در کسب این جایزه لازم است شواهد و مستندات از طرف کاندیدا برای نشان دادن سرآمدی و برجسته بودن فعالیت انجام شده ارایه شود.
 
شاخص­های ارزیابی دستاوردهای ارسال شده:
  • نوآوری و خلاقیت
  • توجه به اولویت های نظام آموزشی
  • هدف مندی
  • نظام مندی
  • شواهد تاثیرگذاری بر جامعه هدف
  • گستره تاثیرگذاری (از نظر جامعه تحت پوشش یا تغییرات ناشی از اقدام انجام شده)
  • تداوم و استمرار
بدیهی است هر چه نوآوری ارایه شده، بر اساس تشخیص هیات داوران، از سطح بالاتری از شاخص­های فوق برخوردار باشد شانس برنده شدن جایزه نوآوری برتر آموزشی افزایش می­یابد.
 
شرایط احراز جایزه ­ی دستاورد برتر آموزشی دانشجویی:
  1. همانگونه که در بالا نیز اشاره شد دستاورد آموزشی حتما باید در حوزه آموزش علوم پزشکی باشد.
  2. با توجه به فعالیت تخصصی دانشجویان رشته آموزش پزشکی (اعم از کارشناسی ارشد و دکترا)‌ در حوزه آموزش علوم پزشکی که منجر به برتری ذاتی ایشان نسبت به سایر دانشجویان فعال در این عرصه خاص می شود، شرکت این دسته از دانشجویان در این بخش از جشنواره مقدور نمی باشد. بدیهی است این دانشجویان می توانند کما فی السابق در جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاهی و کشوری شرکت نمایند.
  3. این جایزه به فعالیت­های انجام شده تعلق می­گیرد. بنابر این نظریه یا پروپوزال یک فعالیت نوآورانه مشمول آن نخواهد بود.
  4. محل اجرای فعالیت نوآورانه باید در دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
  5. در صورتی که ارایه نتایج فعالیت انجام شده از طریق انتشار مقاله یا کتاب باشد لازم است نویسنده در کتاب یا مقاله نام دانشگاه علوم پزشکی تهران را درج کرده باشد.
  6. فعالیت نوآورانه آموزشی در پنج سال اخیر انجام شده باشد.
  7. قبلا در جشنواره­ های دیگر جایزه نگرفته باشد.

پوستر جشنواره

AWT IMAGE

AWT IMAGE